فرهنگ سازی در اسکیت

چالش اسکیتی در شرایط قرنطینه
نوامبر 23, 2020
منشا را هدف بگیریم…
نوامبر 24, 2020

همیشه وقتی بخواهیم کاری اصولی و درست انجام شود باید ریشه های کار را در نظر بگیریم. باید منشا کار مورد هدف قرار گیرد تا بهترین نتیجه حاصل شود. انجام کارهای سطحی اگرچه در کوتاه مدت ممکن است موثر باشد ولی تاثیرات بلندمدتی نخواهد داشت بنابراین اگر بخواهیم کاری به صورت عمقی و اصولی انجام شود باید به صورتی پیش برویم که اثرات آن نیز عمیق باشد. یعنی در درازمدت وقتی نفرات اولیه نیز حضور ندارند با مومنتوم نیروهای جوان کار به پیش برود.

اما کارهایی که برای هدف قرار دادن ریشه صورت می گیرد کارهایی سخت و دشوار هستند و انجام آن ها از پس هر کسی برنمی آید. اما یکی از دلایلی که این کارها را سخت تر هم می کند عدم اتحاد افراد با یکدیگر است یعنی در موضوعی مشابه افراد مسیرهای متفاوتی را طی می کنند. آن ها مانند بردارهای غیرهم جهت می باشند که اثر یکدیگر را خنثی می کنند.

برای یک تاثیر مداوم و موثر ما نیازمند آن هستیم که بردارهایی در یک راستا تولید کنیم. یعنی هرچند این بردارها کوچک باشند اما نوک پیکان آن ها یک راستا را هدف قرار دهد. بنابراین برای نشر و اشاعه یک فرهنگ صحیح لازم است تا همه ارکان آن موضوع با یکدیگر و در کنار یکدیگر دوشادوش فعالیت داشته باشند.

برای مثال به رشته اینلاین هاکی اشاره می کنیم که سال ها برای رشد و ترقی آن تلاش صورت گرفت. تلاش هایی که بدون چشم داشت انجام شدند و تماما فرهنگ این مرز و بوم را تحت تاثیر قرار داده است.

تلاش هایی که برای ایجاد تیم های ملی صورت گرفت، تلاش هایی که برای تشکیل یک لیگ منسجم برای اینلاین هاکی انجام شد و تمام مسابقات داخلی و بین المللی که علیرغم هزینه های بالا انجام آن ها اولویت قرار داده شد. در نهایت نیز تولید فیلم جایی برای فرشته ها نیست که تمامی ارکان جامعه را با اسکیت و اسکیت  هاکی درگیر کرد.

همزمان با این موضوع راه اندازی پیست آیس باکس به نتیجه رسید و تیم ملی اسکیت هاکی روی یخ نیز تشکیل شد. این تلاش ها برای رشد و گسترش اسکیت هاکی تمام نشد و با آغاز رشته رینک هاکی در ایران ادامه یافت.

رشته رینک هاکی به دلیل تفاوت هایی که در شکل اسیت و لوازم آن دارد با دو رشته دیگر هاکی سبک و سیاقی جداگانه دارد. شکل اسکیت های رینک هاکی نیز بسیار جذاب است و با دیدن آن هر فردی علاقه مند می شود که حتی شده یک بار آن را به پا کند.

اما اسکیت بازان زیادی در دنیا با اسکیت های کواد به تمرین می پردازند و و در شاخه های مختلف آن فعال می باشند بنابراین راه اندازی رشته رینک هاکی می تواند نوید حضور رشته های دیگر اسکیت کواد را نیز در ایران بدهد.

رشته هایی که هر کدام علاقه مندان به خود را خواهند داشت بنابراین لازم است زمانی که یک رشته به پکیج آموزشی فدراسیون اسکیت اضافه می شود تمام تلاش پیست داران، ورزشکاران اسکیت و علاقه مندان این باشد که این رشته را به نهایت معرفی کند. تمامی افراد جامعه از آن مطلع شوند و از مزایای حضور در چنین رشته هایی آگاه باشند.

نباید تمام استعدادهای جامعه را معطوف به یک رشته کنیم بلکه راه صحیح قرار دادن هر استعداد در رشته مناسب به آن می باشد. این تنها محدود به رشته اسکیت نیست و در تمام شاخه های ورزشی قابل استناد می باشد. برای اینکه بتوانیم کشوری پویا و فعال در زمینه ورزش داشته باشیم باید همگی دست به دست یکدیگر فرهنگ ورزش را در کشور نشر دهیم.

فرهنگی که تکیه بر آن باعث می شود کودکان و فرزندان ما از سنین بسیار پایین به رشته های ورزشی علاقه مند باشند و همین امر هرچند در مدت زمانی طولانی سبک و سیاقی متفاوت از اجراهای رشته های ورزشی به وجود خواهد آورد.

رشته رینک هاکی را جدی بگیریم و تمامی تمام تلاش خود را برای به ثمر رساندن آن انجام دهیم. این مسئله را فارغ از اینکه در کجا و در چه رشته ای فعالیت داریم بر خود لازم و واجب بدانیم.

در رشته هایی که جدید هستند و هنوز حمایت های لازم مالی صورت نمی گیرد هر یک از ما می توانیم نقشی تعیین کننده و اساسی بازی کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *