داوری راهی برای پیشرفت اسکیت

تمرین اسکیت یا فرار از آن
نوامبر 21, 2020
چالش اسکیتی در شرایط قرنطینه
نوامبر 23, 2020

شاید این تصور یک تصور غالب باشد که اگر می خواهید در رشته ورزشی موفق شوید باید تا نهایت به تمرین بپردازید و خود را به سطحی برسانید که بتوانید در رقابت های جهانی شرکت کنید. آیا این مسئله کافی است؟ آیا تنها با تمرین کردن می توان قله های موفقیت را درنوردید؟ آیا در رقابت های جهانی تمامی موارد به تمربن های شما وابسته می شود؟ آیا مسائل دیگری نیست که از اهمیت بالا برخوردار باشند و ما آنها را کمی بی اهمیت تصور می کنیم؟

یکی از نکاتی که بسیاری از ورزشکاران به آن اهمیت نمی دهند و این مسئله در رشته اسکیت نیز رواج پیدا کرده است مسئله داوری می باشد.

اگر در کشوری داوری پیشرفت نکند به تبع آن، آن رشته نیز با قوانین روز آشنا نخواهد بود. برای مثال تصور کنید که اطلاعات به روز داوری در یک کشور آپدیت نشود بنابراین فرد ورزشکار با تمام تلاش و کوشش خود را به سطح بین المللی می رساند و در رقابت ها شرکت می کند اما با تغییرات کوچکی که در قوانین رخ داده است یا نکاتی که با آن ها آشنا نیست و یا بر روی آن ها تسلط ندارد ممکن است دچار دردسر شود. حتی ممکن است این نکات در آخرین لحظات به او گوشزد شود اما چون بر روی این نکات کاری انجام نشده و به عنوان بخشی از ناخوداگاه درنیامده است نمی توان به عمل کردن آن در طول مسابقه امید داشت.

بازیکن وارد زمین می شود و به اجرای خود می پردازد و در نهایت کار خود را به پایان می رساند و تصور می کند نتیجه ای بسیار خارق العاده داشته است اما با خطاهایی که رخ داده و او نسبت به آن ها آگاه نبوده یا تصور اینکه خطاها یی که در نزدیکی مسابقه به او گوشزد شده است ممکن است برای او رخ دهد تمرکزش را از مسابقه باز می کند و حتی حرکات خود را ممکن است به خوبی اجرا نکند.

پس این مسئله لزوم توجه به داوری و دریافت قوانین به روز را الزامی می کند. در رشته های تیمی مانند رشته اسکیت هاکی و رشته اسکیت رول بال یا رشته اسکیت فوتینز نیز این مسئله برقرار است یعنی شما باید از تمامی جزئیات داوری آگاهی داشته باشید. این مسئله برای بازیکنان نیز ضروری می باشد و همچنین برای مسابقات داخلی که به صورت لیگ برگزار می شود باید داوران کارکشته تربیت شده باشند تا سطح مسابقات بالا بیاید.

داوری با تجربه پایین و اطلاعات قدیمی سطح بازیکنان را پایین نگه می دارد شاید در ابتدا تغییر قوانین برای بازیکنان سخت باشد و اعتراض کنند اما باعث می شود که با دانش روز آن ورزش را دنبال کنند. همین مسئله قوانین را به ضمیر ناخودآگاه آن ها انتقال می دهد و در مسابقات جهانی به صورت خودکار همه موارد را رعایت می کنند.

همچنین این مسئله اعتبار دیگری نیز برای کشور به همراه دارد و آن نیز اعزام داوران حرفه ای به مسابقات جهانی می باشد. یعنی ایران نیز می تواند سهمیه ای برای داوری داشته باشد و در رقابت هایی سوت بزند که ارزش آن ها بسیار بالاست. حتی گاهی یک داور قدرتمند می تواند از تیم ملی یک کشور نیز مطرح تر باشد بنابراین این مسئله را نباید از غیر واجبات تصور کرد و به آن اهمیتی پایین اختصاص داد.

فدراسیون اسکیت در این زمینه دوره های داوری برگزار می کند اما امید آن می رود که این دوره های داوری با قدرت و تعدد بیشتری دنبال شود. رشته رینک هاکی نیز که تازه آغاز شده است تحت نظارت آقای وحید شجاعی به برگزاری دوره های داوری و مربیگری در این رشته اعتقاد دارد.

به این ترتیب این رشته نیز همزمان با تربیت بازیکنان تیم ملی و همچنین تیم های باشگاهی بخش داوری را نیز با قدرت به پیش خواهد برد. کلاس داوری اسکیت می تواند در رشته های مختلفی برگزار شود و شما با توجه به رشته تخصصی خود در آن شرکت کنید.

البته شیوع بیماری کووید 19 تمام فعالیت ها را در یک سال اخیر محدود کرده است و هم اکنون نیز محدودیت های گسترده ای اعمال شده است. اما اطلاعات به روز را از سایت فدراسیون اسکیت و سایت آقای وحید شجاعی دریافت کنید و برای ثبت نام در سامانه فدراسیون اسکیت اطلاعات خود را وارد نمایید.

به این ترتیب می توانید از دوره هایی که برگزار می شود مطلع شوید و با شرکت در این کلاس ها بتوانید سطح خود را بالا نگه دارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *