رشد اسکیت روی یخ در ایران

تیم بیمه رازی و بانک آینده روی یخ
سپتامبر 14, 2020
اردوی تیم ملی اسکیت هاکی روی یخ
سپتامبر 15, 2020

اسکیت روی یخ یکی از قدیمی ترین رشته های ورزشی در دنیا است که از دیرباز به عنوان یکی از سرگرمی های خانوادگی به شمار می رفته است. از زمانی که مردم برای جابجایی اجسام از آنها استفاده می کردند تا زمانی که به وسیله ای برای تفریح تبدیل شد، اسکیت روی یخ در بین مردم حضور داشته است و به خصوص در کشورهای سردسیر این یک مسئله کاملا مرسوم به شمار می رفته است.

اما به مرور اسکیت روی یخ به یک ورزش حرفه ای تبدیل شد و مسابقات رسمی آن در قسمت های مختلف جهان صورت گرفت و در نتیجه رقابت های بین المللی آن نیز مورد توجه واقع شد. اسکیت روی یخ در رشته های مختلفی دنبال شد که عبارتند از:

اسکیت نمایشی روی یخ

اسکیت سرعت روی یخ

اسکیت هاکی روی یخ

اسکیت فری استایل روی یخ

اما این رشد و نمو در ایران با سرعتی بسیار کند دنبال شد. برخلاف تمام دنیا که تمام تلاش خود را برای حضوری قدرتمند در المپیک زمستانی معطوف می کردند ما به دلیل هزینه های سنگین این ورزش برای نگه داری پیست یخ از آن صرف نظر کردیم. به نوعی صورت مسئله پاک شد تا اصلا به راهکارهای آن فکر نشود. شاید این خود زمینه ای برای رشد و نمو صنعت نیز می بود و تنها جرقه ای کوچک انفجاری بزرگ در صنعت ایجاد می کرد. اما چه راهی بهتر از این: تلاش نکنیم تا شکست نخوریم…

البته تلاش هایی برای احیای زمین اسکیت روی یخ آزادی صورت گرفت اما تنها در دوره ای کوتاه برقرار بود و به سرعت به فراموشی سپرده شد.

اما خوشبختانه همه به حفظ حاشیه امن خود فکر نمی کنند و اندکی پا را فراتر نیز می گذارند. این مسئله در راه اندازی پیست اسکیت روی یخ آیس باکس به حد نهایت اجرا شد. جناب کاوه صدقی با تلاش های شبانه روزی، مسئولان این مال بزرگ را به این باور رسانیدند که اجرای چنین پروژه ای حضور ایران در رقابت های جهانی را تضمین خواهد کرد. رقابت هایی پر ارزش که بینندگان زیادی از سراسر دنیا شاهد آن خواهند بود.

اما زمینی که در پیست آیس باکس به اجرا در آمد یک زمین معمولی نبود. در واقع این زمینه ایجاد نشد تا فقط نیازهای اولیه را تامین کند بلکه افکار بلندپروازانه ای در آن دنبال شد تا ایران را تا اوج قله های اسکیت روی یخ بالا ببرد. زمین آیس باکس یکی از بهترین زمین های یخ دنیا می باشد و این افتخاری بزرگ برای ایران است. به این ترتیب، ایران تنها یک زمین تمرینی نخواهد داشت بلکه در این پیست یخ می توان میزبان تیم هایی از کشورهای مختلف دنیا بود. در واقع این زمین اسکیت یخ نقطه عطفی برای ایران محسوب می شود و امید است تنها نمونه ای اولیه در این زمینه باشد و نمونه های دیگری به صورت متناوب احداث شوند.

این قبیل کارها باید به صورت فرهنگی معمول در بیاید و تمام کار آفرینان برای برداشتن چنین قدم هایی آماده باشند. خلا ها باید پر شوند و این کار جز با همتی بلند و عزمی راسخ میسر نخواهد شد.

تیم های ملی اسکیت اینلاین در زمینه های مختلفی افتخار آفرینی داشته اند که رشته اسکیت نمایشی، اسکیت سرعت، اسکیت هاکی، اسکیت فری استایل، و اسکیت رولبال جزئی از آنها بوده اند. فدراسیون اسکیت نیز همانطور که برای اسکیت اینلاین تلاش های بی دریغی داشته است، رشد و توسعه رشته اسکیت یخ را نیز به صورت حرفه ای در برنامه کار خود قرار داده است.

ادامه چنین فعالیت هایی باعث می شود نسل جوان به آینده امیدوارتر نگاه کنند و همین امید خونی تازه در رگ های کشور عزیزمان ایران می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *