بازوان یک هاکی باز

مراقب باشید تیر نخورید !!
آگوست 3, 2020
فدراسیون اسکیت از تولیدات ملی حمایت می کند
آگوست 4, 2020

شاید بتوان اصلی ترین وسیله از تجهیزات یک بازیکن هاکی را چوب هاکی او دانست. تمامی لوازم و وسیله های مورد استفاده هاکی بازان هر یک به تنهایی نقش مهمی در حفظ ایمنی و یا مباحث فنی ایفا می کنند، اما این چوب هاکی است که نقش پیاده سازی تمام تفکرات، سیاست ها و شیوه ی گردش توپ در جریان بازی را بر عهده دارد.

با توجه به پیشرفت های حاصل در تولید چوب هاکی و همچنین استفاده از مواد اولیه بسیار با کیفیت و به روز، می توان تولید چوب های هاکی را به نوعی یک صنعت مدرن قلم داد نمود. در گذشته این چوب ها از جنس چوب طبیعی بوده که علاوه بر وزن بالا اصطحکام کمتری را نیز داشته اند. با گذشت زمان و به روز شدن نوع مواد اولیه مورد استفاده در تولید و همچنین شیوه تولید این وسیله، جنس آن ها به فیبرکربن و فایبرگلاس تغییر پیدا نموده است که همین امر باعث پایین تر آمدن وزن چوب های هاکی و همچنین بالا تر رفتن اصطحکام آن ها شده است.

چوب های هاکی از دو بخش اصلی دسته و تیغه تشکیل شده اند. به قسمت دسته چوب (شفت) و به قسمت تیغه آن (بلید) گفته می شود. شفت و بلید هم به صورت جداگانه بوده و هم به صورت یکپارچه تولید می شوند. قسمت شفت چوب هاکی درعین حال که بسیار محکم و مقاوم در برابر ضربات می باشد، تا حدودی انعطاف پذیر نیز هست. این انعطاف پذیری نوعی تکنولوژی در ساخت این چوب ها به حساب می آید. چرا که هر چه انعطاف پذیری شفت یک چوب بالا تر باشد، علاوه بر این که در زمان انجام برخی شوت ها با ایجاد خاصیت فنری، باعث افزایش دو چندان شدت ضربات می شود، احتمال شکستن چوب را نیز کاهش داده و همچنین همین میزان انعطاف پذیری چوب در تعیین قیمت تمام شده آن ها نیز بی تاثیر نمی باشد. هرچه خاصیت انعطاف پذیری یک چوب بالا تر باشد، قیمت چوب کمی بالا تر خواهد بود.

در تولید بلید چوب هاکی نیز ویژگی های مختلفی لحاظ می شود. شما اگر از بالا به بلید های چوب های هاکی نگاه کنید خواهید دید که نوع منحنی ایجاد شده در آن ها متفاوت از یکدیگر می باشد. در برخی بلید ها تمرکز منحنی در انتهای بلید بوده و در برخی دیگر این تمرکز در ابتدای آن دیده می شود. همچنین در صورتی که از رو برو به این بلید ها دقت نمایید خواهید دید که از روبرو نیز بلید های هاکی دارای منحنی کم عمقی از سمت بالای تیغه به سمت پایین آن هستند و به صورت تخت تولید نمی شوند.

 

 

بازیکنان با توجه به ویژگی های فنی خود و همچنین وظایفی که در زمین مسابقات اسکیت هاکی خواهند داشت، انتخاب متفاوتی در نوع چوب خود دارند. به طور مثال بازیکنانی که وظایف تهاجمی بیشتری دارند از چوب هایی که تمرکز منحنی بیشتر به سمت نوک بلید بوده استفاده می نمایند و برعکس، بازیکنان با پست های تدافعی از چوب هایی که تمرکز منحنی در بلید آن، به سمت انتهای بلید بوده استفاده می نمایند.

نکته ی قابل توجه دیگر طول مناسب چوب های هاکی برای افراد مختلف می باشد که با توجه به قد بازیکنان متفاوت است. برای تعیین طول مناسب چوب برای بازیکنان مختلف، آن ها باید در حالتی که اسکیت هاکی به پا دارند ایستاده و چوب هاکی را به صورتی که قسمت بلید آن بالا بوده و انتهای آن روی زمین، در مقابل خود نگه دارد. در حالت استاندارد و مناسب، نوک بلید باید بین بینی تا بالای چانه قرار گیرد.

معمولا برای افراد تازه کار که به دلایل اقتصادی قصد تهیه چوب های هاکی کربنی و فایبرگلاس را ندارند، تهیه چوب های هاکی از جنس چوب طبیعی تنها گزینه می باشد. این به این معنی نیست که شما یک خرید یا انتخاب خیلی بد را انجام داده اید. اگر خوش بینانه و کمی متفاوت به این ماجرا نگاه کنیم شاید بتوان این انتخاب را انتخاب درست تری نیز دانست، چرا که همانطور که به آن اشاره نمودیم، چوب های طبیعی از چوب های کربنی و فایبرگلاس سنگین تر می باشند. تمرین با این چوب ها تا حدی به قوی تر شدن عضلات دست ها و سرشانه ها کمک می کند و زمانی که بازیکن چوب خود را تعویض نموده و از چوب سبک تری استفاده نماید، اساسا سبکی بیشتری در انجام حرکات او خواهیم دید.

اگر شما یک فرد تازه وارد به اینلاین هاکی هستید با خواندن این مطلب بخشی از نکات فنی و تخصصی برای انتخاب و تهیه یک چوب هاکی مناسب را فرا گرفته اید و در صورتی که در یک آکادمی اسکیت حرفه ای مشغول به انجام تمرینات بوده و قصد تهیه یک چوب هاکی را دارید، می توانید با دید باز تری به توصیه و پیشنهاد مربیان خود اعتماد نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *