هاکی روی یخ، دردانه ی رشته های اسکیت

اسکیت روی یخ، کهن ترین رشته ورزشی
جولای 15, 2020
افتخارآفرینی دختران اسکیت برد
جولای 17, 2020

با شنیدن نام هاکی اولین کلمه یا جمله ای که به ذهن شما خطور می کند چیست؟

من می گویم سریع ترین و هیجانی ترین رشته ورزشی گروهی رشته آیس هاکی می باشد. چرا که در این رشته شما شاهد زیبا ترین حرکات فردی و تیمی بوده و در جریان مسابقات در کسری از ثانیه سرنوشت یک تیم می تواند تغییر کند. برای مسابقات این رشته هر تیم شامل شش بازیکن می باشد که از این شش تن یک نفر درون دروازه و پنج نفر دیگر بازیکنان میدانی می باشند. هاکی روی یخ جز ورزش های اصلی در کانادا و آمریکا به حساب می آید و در روسیه و اروپای شرقی و مرکزی جز رشته های پر طرفدار می باشد.

با توجه به رواج ورزش هاکی روی یخ در سراسر جهان، معتبرترین لیگ حرفه ای در جهان لیگ NHL یا لیگ ملی هاکی روی یخ آمریکای شمالی می باشد. سنگین ترین قرار داد ها و همچنین درجه یک ترین تیم ها را می توان در لیگ NHL پیدا نمود و می توان گفت آرزوی هر هاکی بازی، ورود به لیگ حرفه ای NHL و بازی در آن می باشد. لیگ KHL نیز جز لیگ های حرفه ای و معتبر، بعد از لیگ NHL  محسوب می شود که شامل روسیه و اغلب کشور های اروپای شرقی می شود.

تاریخچه هاکی روی یخ

همانطور که در مقالات قبل به آن اشاره کردیم، اسکیت روی یخ ابتدا به صورت تفریحی و بازی های خانوادگی روی دریاچه های یخ زده صورت می گرفت. برخی از این بازی ها کم کم گسترش پیدا کرد و صاحب طرفدارانی شد که از جمله آن بازی ها می توان به بازی های ساده چوب و توپ که در قرن 18 و 19 در انگلستان انجام می شد اشاره نمود. رشته هاکی روی یخ تکامل یافته همان بازی های ساده چوب و توپ روی یخ می باشد. این بازی روز به روز قانونمند تر و پیچیده تر شد اما می توان محل تولد هاکی روی یخ به شکل امروزی را مونترال کانادا دانست. در سال 1875 اولین مسابقه هاکی روی یخ در این شهر برگزار گردید. علاوه بر این انجمن ملی هاکی روی یخ نیز در سال 1917 در همین شهر افتتاح شد و بخش عمده ای از قوانین و مقررات هاکی روی یخ را مورد تدوین و یا بازنویسی قرار داد و چهارچوب اصلی مقررات هاکی را به وجود آورد.

در رشته هاکی روی یخ با توجه به برخورد های موجود در بازی، لوازم ایمنی نسبتا زیادی مورد استفاده قرار می گیرد که بازیکنان بدون این لوازم اجازه ورود به زمین مسابقه را نخواهند داشت.

این لوازم از بالا شامل : کلاه ایمنی هاکی به همراه ویزور، پد سینه، آرنج بند، دستکش هاکی، شلوارک مخصوص هاکی، گارد پا و اسکیت تخصصی هاکی که علاوه بر ویژگی های فنی، از لحاظ ایمنی نیز محافظت از پای بازیکنان را برعهده دارد. پیراهن مخصوص هاکی، جوراب هاکی که روی گارد پا کشیده می شود، چوب و توپ هاکی (Hockey Puck) نیز از دیگر لوازم هاکی بازان به حساب می آید.

 

 

نحوه بازی بازیکنان در زمین اغلب به صورت سه بازیکن رو به جلو و دو بازیکن رو به عقب می باشد. این الگوی کلی در رشته هاکی روی یخ می باشد اما مربیان با توجه به شرایط بازی و همچنین ویژگی بازیکنانی که در اختیار داردند با انواع سیستم های تهاجمی یا تدافعی، سعی در بهبود شرایط بازی به نفع خود را دارند.

چوب اغلب بازیکنان هاکی راست گارد می باشد از این رو بازی برای آن ها در سمت چپ با تسلط کامل امکان پذیر نمی باشد. از این رو بهترین انتخاب مربیان برای بازیکنان وینگر چپ، بازیکنان با چوب گارد چپ می باشد.

در رشته هاکی علاوه بر تکنیک و قدرت بدنی، هوش بالا و قدرت تجزیه تحلیل شرایط بازی، نقش بسیار مهمی در موفقیت فردی و تیمی شما ایفا می کند. در صورتی که Puck به دست شما برسد، در شرایط خاص شما کمتر از 1 ثانیه فرصت تصمیم گیری خواهید داشت. در کمتر از 1 ثانیه شما باید شرایط همان لحظه را به سرعت آنالیز کرده و تصمیم گیری نمایید که آیا باید پاس بدهید، شوت کنید یا Puck با به حرکت در آورده تا شرایط پاس دادن یا شوت کردن محیا شود. مکس بیش از حد مساوی است با از دست دادن Puck و خراب شدن یک موقعیت گل زنی.

برای موفقیت در این رشته شما باید همیشه در شرایط بدنی ایده آل بوده و از لحاظ فکری نیز کاملا متمرکز به شرایط بازی و تمرین باشید تا در زمان مسابقه بهترین تصمیمات و عملکرد را از خود به نمایش بگذارید.

اگر شما نیز از علاقمندان این رشته جذاب ورزشی می باشید می توانید در یک آکادمی اسکیت معتبر ثبت نام نمایید و اصول اولیه اسکیت هاکی را فرا بگیرید و در ادامه برای حضور بر روی زمین یخ نیز آماده شوید. برنامه ریزی دقیق و انجام تمرینات مستمر می تواند شما را به مسیری کاملا روشن رهنمون کند. هاکی روی یخ نه تنها ورزشی برای شادابی و سلامتی است بلکه روابط اجتماعی شما را نیز تا حد بالایی بهبود می بخشد و حضور در کنار هم تیمی ها روحیه مضاعفی به شما خواهد داد.

آقای وحید شجاعی در آکامی اسکیت تحت سرپرستی خود برنامه های مدونی برای حضور بر روی زمین های یخ دارد و شما نیز می توانید جزئی از این برنامه در آینده باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر به محل آکادمی اسکیت تحت مدیریت ایشان مراجعه نمایید تا بتوانید در تیم های اسکیت رولر و اسکیت یخ حاضر شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *