چگونه می توان کارهای زیربنایی کرد؟

تشکیل تیم اینلاین هاکی توسط کمیته رینک هاکی فدراسیون اسکیت
نوامبر 26, 2021
انتصاب دکتر محمدرضا فضلی به عنوان سرپرست فدراسیون اسکیت
نوامبر 30, 2021

شاید رشته اسکیت یکی از جذاب ترین رشته هایی باشد که در همه سنین منطقی به نظر می رسد. شما برای برخی از ورزش ها نمی توانید ادامه دار به فعالیت حرفه ای فکر کنید اما رشته اسکیت رشته ای است که در سنین بالا نیز شما می توانید موفقیت های چشمگیری داشته باشید. برای مثال فردی در سنین میانسالی می تواند برای دریافت مربیگری شاخه های مختلف اسکیت اقدام نماید بدین ترتیب او در زمره افرادی قرار می گیرد که می تواند استعدادهای نوظهور را کشف کند و برای پرورش توانمندی آن ها همت گمارد.

این تلاش و کوشش باعث شکوفایی هرچه بیشتر رفتار و اخلاق در جامعه می شود یعنی ما جامعه را به عنوان اصلی بزرگ تر از خود بشناسیم و به آن توجه داشته باشیم. به کودکان به گونه ای توجه کنیم که آینده سازان مملکت هستند و اگر ما امروز کاری برای آن ها انجام می دهیم در واقع آینده خود ما و خانواده ما و فرزندانمان را تشکیل داده ایم پس نگاه به ورزش اسکیت با دید حرفه ای و تخصصی به این مسئله منجر می شود که شما در هر شرایطی که هستید می توانید کاری برای خدمت رسانی به این رشته انجام دهید.

حتی شما می توانید به عنوان یک اسپانسر مالی وارد گود شوید و بدین ترتیب تیم های ورزشی را حمایت کنید اگرچه که در کنار این حمایت ها قطعا سودآوری هایی نیز برای شما وجود خواهد داشت. این طور نیست که شما سرمایه ای را داخل ورزش کنید و از آن نتیجه ای نبرید برای مثال اقداماتی که برای اسپانسرینگ تیم های آیس هاکی و تیم های اینلاین هاکی صورت گرفته است نشان می دهد که شبکه های خبری بسیار تمایل دارند تا این مسابقات را نشان دهند و این پخش سراسری می تواند به شناساندن برند این افراد کمک رسانی داشته باشد. چه خوب است که بتوانیم این مسئله را به صورت حرفه ای دنبال کنیم و در آینده تمامی تیم های ورزشی ما اسپانسرهای قدرتمند در حمایت از خود داشته باشند.

اما این حمایت ها در رشته های نوظهور گاه سخت و مشکل می نماید و به نوعی فرهنگ سازی ویژه ای لازم است تا افراد به این سمت تمایل پیدا کنند برای مثال رشته آیس هاکی که با هزینه های بسیار در ایران مال قابل تمرین و پیگیری می باشد با تلاش و پشتکار جناب آقای کاوه صدقی طی سالیان دراز به نتیجه رسیده است و مجموعه ایران مال توانسته است پیست آیس باکس را با امکانات به روز دنیا آماده سازی کند که حتی برای برگزاری مسابقات جهانی نیز مطلوب باشد بدین ترتیب لازم است تا اسپانسرهای دیگر وارد گود شوند تا بتوانیم پیست های یخ بیشتری را در شهرهای مختلف ایران داشته باشیم بدین ترتیب تیم های ایران می توانند به استعدادپروری بپردازند و از آن جا تیم های ملی قدرتمندی تشکیل دهیم و در نهایت بتوانیم مقام های جهانی کسب کنیم.

این حضور تیم های ملی در رقابت های جهانی بحث اسپانسرهای مالی را جدی تر خواهد کرد به این دلیل که در مسابقاتی که تمامی دنیا شاهد آن هستند می توانند برند خود را به دنیا بشناسانند اما در کنار همه این مسائل رشته های دیگری نیز که با هزینه های کمتری قابل پیگیری و رشد و توسعه هستند. از جمله این رشته ها می توان به رشته رینک هاکی اشاره کرد که در پیست های اینلاین نیز قابل تمرین و پیگیری می باشد. رشته رینک هاکی نیز با چرخ های غلتکی انجام می شود بنابراین زیرساخت هایی نظیر رشته های اینلاین دارد.

رشته های اسکیت اینلاین بیش از سه دهه است که در ایران جا افتاده اند و پیست های بسیار مناسبی برای تمرینات ورزشکاران آماده سازی شده است. همین بستر برای تمرینات رشته های مختلف اسکیت کواد نیز قابل استفاده می باشد بدین ترتیب می توانیم شاهد این باشیم که این رشته ها نیز بسیار سریع رشد کنند اما در کنار تمامی این مسائل که بحث های زیرساختی و اصلی پیگیری رویدادهای ورزشی اسکیت می باشد لازم است تا فدراسیون اسکیت و همچنین مسئولین مربوطه برای حمایت هایی که لازم است اقدامات مقتضی را به عمل آورند.

فدراسیون اسکیت با برنامه ریزی صحیح، دعوت از مدرسان جهانی، برگزاری دوره های آموزشی، برگزاری کمپ های تیم ملی، برگزاری کلاس های مربیگری و داوری می تواند شرایط را اینگونه آماده سازد که افراد بستر یادگیری رشته مورد نظر را به طور کامل در اختیار داشته باشند از آن پس اراده افراد مطرح می شود که در ایران به اندازه کافی این اراده وجود خواهد داشت. علاقه مندان به رشته اسکیت هر روز بر تعدادشان افزدوه می شود و به همین دلیل ما می توانیم امیدوار باشیم که در سال های آتی رشته اسکیت همچنان رشد بی سابقه خود را در میان تمام شاخه های ورزشی دیگر ادامه دهد.

همان طور که بیماری کووید 19 کم کم نقشی کمرنگ تر در محدودیت ها ایجاد کرده است و شرایط به حالت نرمال بازمی گردد می توانیم این امید را داشته باشیم که فعالیت های ورزشی از جمله رشته اسکیت نیز به صورت حرفه ای تر دنبال شود به این ترتیب که ما ورزشکاران خود را فرا خوانیم و در شرایط ایمن و سلامت به تمرین های آن ها نظارت کنیم. این تمرین ها و گردهمایی ها می تواند روحیه آن ها را تا حد زیادی افزایش دهد و انگیزه لازم برای تمرینات پیشرفته تر را فراهم آورد.

بیماری کویید 19 خلل بزرگی در سطح جهانی به وجود آورد و همه افراد از آن متضرر شدند بنابراین لازم است تا همتی خرج کنیم و شرایط را به سبک و سیاق گذشته بازگردانیم. مطمئنا چون این شرایط در تمام دنیا وجود داشته است این خلل و بی نظمی همه ورزشکاران متضرر کرده است بنابراین می توانیم امیدوار باشیم که بایک برنامه منسجم و با داشتن انگیزه کافی می توانیم شرایط را به حالت نرمال با سرعتی بسیار فزاینده بازگردانیم.

اما از جمله دیگر کارهایی که می توانیم انجام دهیم و جذابیت آن نیز بالا می باشد و بحث های فرهنگی ورزشی را به دنبال دارد بحث ترجمه کتب می باشد. ترجمه کتب که به ویژه در شاخه اسکیت دنبال می شود و افراد متخصصی به این کار همت گماشته اند یکی از کارهایی است که برای جهانی سازی اطلاعات ما لازم است یعنی ما برای آنکه بتوانیم با اطلاعات روز دنیا آشنا باشیم لازم است تا اطلاعات دست اول را از فدراسیون جهانی اسکت، از IHFF و دیگر ارگان ها دریافت کنیم و آن ها را در اختیار ورزشکاران خود قرار دهیم. این اطلاعات به روز باعث می شود تا ورشکاران در مسابقات با اعتماد به نفس بیشتری حاضر شوند و بتوانند شرایط را به گونه ای پدید آورند که جز رقبای اصلی محسوب شوند همچنان که مشاهده کردیم که تیم ملی اسکیت سرعت ایران توانست با مقام های قابل توجهی از مسابقات کلمبیا بازگردد. جناب آقای محمد صالحی توانستند مقام چهارمی این مسابقات را کسب کنند که مقامی بسیار ارزشمند در شاخه سرعت می باشد. شاخه سرعت شاخه ای بسیار رقابتی و حضور و مقام گرفتن در آن بسیار سخت و دشوار می باشد.

همین رویه و روال باید در تمامی رشته ها دنبال شود که رشته های اسکیت سرعت فری استایل نیز تواسنته اند این مهم را عملی کنند. رشته های اسپید اسلالوم چند سالی است که با قدرت در سطح جهانی حاضر شده اند و ورزشکاران ایرانی حرفی برای گفتن دارند. رشته های اینلاین هاکی نیز درخشش خاصی هم در قسمت بانوان و هم آقایان داشتند و هم اکنون نوبت به شاخه های آیس هاکی رسیده است که در دو تورنومنت هم آقایان و هم خانم ها توانستند مقام های قابل قبولی کسب نمایند. ادامه دادن این روال و فرآیند و اطلاع از به روزترین اسلاعات جهانی باعث می شود ورزشکاران ما با اعتماد به نفس به مسابقات نزدیک شوند و همچنین مربیان دانش روز را برای آموزش آن ها به کار می گیرند این دانش روز تمام تکنیک ها و تاکتیک ها را به همراه خواهد داشت و همچنین همبستگی و انسجام ورزشکاران را بالا خواهد برد اگر به این سیستم چنگ بزنیم و بر آن پایبند بمانیم مطمئنا می توانیم نتایج شگفت انگیزی نیز کسب نماییم.

اما حضور اسپانسرهای مالی فقط در زمینه حمایت از تیم ها کافی نمی باشد، ما نیاز به افرادی داریم که بتوانند مجموعه های ورزشی استاندارد برای رشته اسکیت فراهم آورند. این مجموعه ها مطمئنا با هزینه هایی همراه خواهد بود اما بازگردان سرمایه آن نیز به سرعت صورت می گیرد یعنی شما اگر بتوانید بخش خصوصی را قانع کنید تا در این زمینه سرمایه گذاری لازم را داشته باشد مطمئنا برگردان آن عددی مطلوب خواهد بود که به ویژه در صورت خرید زمین و انجام این سرمایه گذاری دستاوردهای عمیق تری نیز خواهد داشت زیرا هم تورم ملک برایش رشد ایجاد می کند و هم خدماتی که ارائه می دهد به عنوان خدماتی ارزشمند بسیار پرطرفدار خواهد بود البته قراردادهای طولانی مدت با شهرداری و یا اشخاص نیز می تواند برای سرمایه گذاران جذاب باشد که البته در مورد المان های سرمایه گذاری بهتر است با افراد متخصص مشورت شود.

اما یکی از مباحث مهم که در بهبود وضعیت هر ورزشی در کشور نیاز است و باید مورد توجه قرار گیرد اعزام ورزشکاران به مسابقات خارجی می باشد؛ تا ورزشکاران ما شرایط حضور در مسابقات خارج از کشور را نداشته باشند نمی توانند به آن سطح از آمادگی برسند که حرفی برای گفتن داشته باشند. رقابت های جهانی عرصه کشمکش میان ورزشکاران قدرتمند از کشورهای مختلف می باشد بنابراین ورزشکاران ما این فرصت را پیدا می کنند که خود را محک بزنند و حتی اگر در این مسابقات رتبه آخر را نیز کسب کنند تجربیاتی که همراه خود داخل کشور می آورند آنقدر ارزشمند است که به هزینه های آن می ارزد. این افراد می توانند به آموزش ورزشکاران دیگر نیز مشغول شوند و تجربیات خود را در میان بگذارند و به این ترتیب با اطلاعات روز دنیا به صورت تجربی و عملی هماهنگ شویم.

پس اگر تاکنون نیز کاری برای ورزش اسکیت انجام نداده اید می توانید به عنوان نقش آفرین در هر زمینه ای وارد عرصه شوید و شرایط را برای پیشرفت ورزشکاران کشور مهیا سازید. این شرایط می تواند از حضور خود یا فرزندتان در یک پیست اسکیت، حمایت از فرزندتان برای تمرینات منسجم و پیوسته، حضور برای کلاس های مربیگری، آموزش ورزشکاران، حضور به عنوان اسپانسر و یا متقاعد کردن این افراد برای حمایت از تیم های باشگاهی و ملی و بسیاری از اتفاقات گوناگون باشد. حتی شما می توانید سمینارهای آموزشی در زمینه های تخصصی خود برگزار کنید و در این زمینه با فدراسیون اسکیت در تماس باشید بدین ترتیب شرایطی به وجود خواهد آمد که همگی دست در دست یکدیگر وضعیت را برای رشد و ترقی رررشته اسکیت مهیا می کنیم و این مربوط به یک رشته خاص و یک زمینه تخصصی نخواهد بود و تمامی شاخه های اسکیت می توانند از آن بهره مند شوند.

1 Comments

  1. Vahid گفت:

    توجه به این موارد یک اصل مهم به شمار می رود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *