قوانین رشته رینک هاکی

داوری بین المللی رینک هاکی
فوریه 27, 2021
دیدار رئیس انجمن اسکیت هاکی و سرپرست کمیته رینک هاکی
فوریه 28, 2021

رشته های اسکیت مانند رشته های دیگر ورزشی قوانین مخصوص به خود را دارند و اگر ورزشکاری بخواهد در این رشته ها با موفقیت پیش برود و بتواند در رقابت های ملی و جهانی افتخارآفرین باشد حتما باید با این قوانین آشنا باشد. داشتن داورانی که با علم روز داوری در رشته به خصوص آشنا باشند الزامی است و بدون آن امکان پرورش ورزشکارانی مطلع غیرممکن خواهد بود.

به همین دلیل است که فدراسیون اسکیت به صورت مداوم کلاس های داوری و مربیگری اسکیت را برگزار می کند و از علاقه مندان دعوت به عمل می آورد تا در این دوره ها شرکت کنند. در کنار این دوره ها که به صورت داخلی برگزار می شوند دوره های بین المللی نیز وجود دارند که سطح دانش داوران و مربیان را به سطح جهانی می رساند. با تغییرات کوچک و بزرگ قوانین در دنیا آشنا می شوند و می توانند ورزشکاران و قهرمانان خود را نیز از این قوانین مطلع سازند.

دوره های بین المللی به صورت مداوم برگزار نمی شوند بنابراین وقتی این موقعیت پیش می آید باید آن را مغتنم بشمارید و در این دوره ها شرکت کنید، با دانش روز دنیا آشنا شوید و با داوران و مربیان دیگر در سطح جهان آشنا شوید. این آشنایی برای مراحل بعدی و مسابقات جهانی مفید فایده خواهد بود و می تواند نویدبخش موقعیت مناسب شما در رقابت های جهانی باشد.

اما اگر از علاقه مندان رشته های گروهی باشید به خصوص رشته های هاکی حتما متوجه شده اید که داوری در این رشته ها کار بسیار دشواری می باشد زیرا داور باید به صورت همزمان تعداد بازیکنان بیشتری را کنترل کند. در یک مسابقه رشته اسکیت نمایشی داوران تنها به بررسی حرکات یک ورزشکار می پردازند اما در اسکیت هاکی داور باید به بررسی حرکات 10 بازیکن به صورت همزمان ممارست داشته باشد. این فعالیت در کنار سرعت بالای بازی و برخوردهایی که وجود دارد کار رقابت را بسیار دشوار می سازد.

صحنه هایی به وجود می آید که به دلیل سرعت بسیار بالا حتی داور آن ها را به صورت دقیق مشاهده نکرده است اما باید تصمیمات لازم را اتخاذ نماید. به همین دلیل است که داوری در این رشته ها با کمک داورانی همراه می باشد برای مثال رشته رینک هاکی دو داور اصلی خواهد داشت که کار قضاوت را دنبال می کنند همچنین کمک داور و داور زمان نگه دار نیز در این بررسی در کنار داوران اصلی خواهند بود. میز رسمی بازی نیز بر کل پروسه نظارت خواهد داشت تا کاری دقیق و بدون نقص صورت گیرد با این حال مواردی پیش می آید که از کنترل خارج می شود.

اما قوانین رینک هاکی به این صورت طراحی شده اند که بسیار سخت گیرانه می باشند زیرا قرار است این بازی با خشونت بسیار پایین همراه باشد. عدم وجود لوازم ایمنی مشابه با اینلاین هاکی و آیس هاکی نشانگر همین موضوع است. اگر بازی قرار بود با خشونت بالا همراه باشد حتما باید از لوازم ایمنی جدی تری استفاده می شد. اما کنترل هایی که بر روی این بازی قرار داده شده است سطح خشونت بازی را تا حد زیادی کاهش داده است اما همین پایین آوردن میزان خشونت باعث می شود تا دقت داوران به حد بسیار بالایی افزایش پیدا کند و همچنین بازیکنان نیز در کنترل رفتار خود دقیق و حساب شده عمل کنند.

مربیان و اعضای نیمکت ذخیره و نمایندگان تیم نیز باید مراقب رفتار خود باشند تا از دریافت کارت آبی و کارت قرمز جلوگیری کنند همچنین خطاهای تیمی اگر به حدی برسد مجازات هایی برای تیم در نظر گرفته می شود که این مجازات ها قطعا به ضرر تیم خواهد بود بنابراین یادگیری قوانین رینک هاکی و آموزش آن به بازیکنان یکی از اساسی ترین اصل های رشد و ترقی در این رشته جذاب اسکیت می باشد.

اگر شما نیز تمایل دارید تا در رشته رینک هاکی در سطح باشگاهی، ملی و جهانی بازی کنید به عضویت تیم ملی دربیایید و یک بازیکن با آینده ای درخشان در آن باشید حتما باید قوانین رینک هاکی را مطالعه کنید. کتاب قوانین رینک هاکی که تالیف فدراسیون جهانی اسکیت می باشد توسط سرپرست کمیته رینک هاکی ترجمه شده است و به زودی در اختیار عزیزان قرار خواهد گرفت. فدراسیون اسکیت این کتاب را برای عموم چاپ خواهد کرد تا افراد بتوانند با مطالعه آن زیر و بم قوانین رینک هاکی را دربیاورند.

اکنون دوره درجه داوری درجه 1 بین المللی رینک هاکی در حال برگزاری می باشد و نمایندگان ایران نیز که سرپرست و دبیر کمیته رینک هاکی می باشند در این دوره شرکت کرده اند. این دوره در 6 جلسه به اتمام خواهد رسید و در آن در مورد مباحث مختلف داوری رینک هاکی صحبت خواهد شد.

مباحث مختلفی که در این دوره بررسی می شود قوانین پایه ای رشته رینک هاکی ، استفاده از ادوات و تجهیزات الکترونیک، وضعیت فیزیکی داوران و شرایط خاص داوری در مسابقات خواهد بود. افرادی که بتوانند این دوره را با موفقیت پشت سر بگذارند می توانند در رقابت های آسیایی و ملی داوری کنند همچنین در رقابت های جهانی با بررسی فدراسیون جهانی اسکیت در شرایطی خاص و در مسابقاتی معلوم سوت خواهند زد.

اگر در رشته رینک هاکی نیز مانند رشته های اینلاین هاکی و آیس هاکی سرمایه گذاری انسانی لازم صورت گیرد و افراد برای حضور در این رشته علاقه پیدا کنند مطمئنا آینده ای روشن منتظر این رشته خواهد بود. البته فعالیت های کمیته رینک هاکی به دلیل شیوع بیماری کووید 19 بسیار محدود شده است و تمامی فعالیت ها به فرهنگ سازی و آموزش موارد اولیه این رشته معطوف شده است. موارد بیسیکی که خانواده ها و ورزشکاران را با این رشته بیشتر آشنا کند و همچنین ترجمه قوانین که باعث می شود افراد با قوانین روز رینک هاکی دنیا آشنا شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *