اسکیت از نگاه کودک

در فروشگاه اسکیت تخصصی چه چیز مهم است؟
نوامبر 30, 2020
کلاس بین المللی داوری رینک هاکی
دسامبر 4, 2020

مشاهده کودکان در تمامی فعالیت ها لذت بخش و هیجان انگیز است. شما کودکی را می بینید که تماما انرژی و هیجان می باشد و برای رسیدن به یک هدف بارها و بارها تلاش می کند. او از شکست نمی ترسد و برای دستیابی به بالاترین سطح تمام تلاش و کوشش خود را به کار می گیرد.

شاید این تلاش و فعالیت از دید ما عجیب به نظر برسد اما کودکان عشق و علاقه خود را در فعالیت در رشته هایی که دوست دارند به طور کامل نشان می دهند. او از شکست نمی هراسد و هنوز مفهومی برای آن تعریف نکرده است و این هرچه سن کودک پایین تر باشد برای او بیشتر مصداق دارد.

حال اگر دقت کرده باشید کودکان به رشته اسکیت بسیار علاقه مندند زیرا رشته اسکیت رشته ای است که هم هیجان و هم سرعت و هم زیبایی را در یک پکیج به شما ارائه می دهد. کودکان همیشه دویدن و فعالیت های بدنی را دوست دارند، اسکیت نیز این فعالیت بدنی را به آن ها هدیه می کند با سرعتی بسیار بالاترکه این برای کودکان بسیار مطلوب می باشد.

آن ها می توانند با دوستان و هم سن و سالان خود مسابقه دهند و این هیجان را به مراتب بالاتر ببرند. حال به مرور این شکل از تمرین تغییر می کند و در قالب شاخه های تخصصی قرار می گیرد و مفهوم رقابت برای آن ها جدی تر و به صورت مسابقات رسمی تعریف می شود و کم کم ما مفاهیمی نظیر شکست و پیروزی را به آن ها می فهمانیم.

و این مسئله است که مسیر را تغییر می دهد و شاید بحث علاقه مندی کودک را کمی به حاشیه ببرد. مربی باید دقت داشته باشد که مسیر را جوری تعیین کند تا همواره علاقه مندی به رشته اسکیت حفظ شود زیرا در مراحل سخت تنها این عشق و علاقه است که او را به جلو می راند نه ترس از شکست و نه اشتیاق برای پیروزی.

در رشته اسکیت پایه کودکان بسیار راحت تر می باشند و با فراغ بال تمرینات را انجام می دهند زیرا تمرینات سطح بسیار بالایی ندارد و کمی اشتباه زدن حرکت هم باعث نمی شود که آن ها امتیازی از دست بدهند. بنابراین بسیار لذت می برند همچنین افرادی را همیشه می بینند که از سطح آن ها پایین ترند بنابراین برای آن ها فضا و شرایط لذت بخش است و دلیلی برای دلزدگی ایجاد نمی شود.

اما وقتی اسکیت تخصصی تعریف می شود و گاه جلسه های متمادی برای تمرین یک حرکت اختصاص داده می شود و مربی به صورت جدی این مسئله را دنبال می کند حس و حال و هیجان اسکیت برای برخی از کودکان از بین می رود. بنابراین نکته ای که مهم است این است که ما هر کودک را بنابر شرایط خود او بسنجیم، کمی از روانشناسی کودک بدانیم و تعیین کنیم که آیا فشار آوردن بر این کودک به صلاح است یا خیر. ما وطیفه نداریم تا به قیمت تخریب روحیه یک کودک او را قهرمان اسکیت کنیم.

این مسئله باید تدریجی باشد و از درون او به بیرون بجوشد، او باید خود بخواهد به این مراحل برسد و در این صورت است که همان عشق و علاقه ای که به رشته اسکیت داشت تبدیل به تمرینات مداوم و پشتکار برای رسیدن به بالاترین مرحله ها می شود و خود او است که مفاهیم شکست و پیروزی را برای خود تعریف می کند.

برای اینکه این مسائل به خوبی و به صورت دقیق رعایت شود لازم است تا کودک از شروع رشته اسکیت تا رسیدن به مراحل تخصصی زیر نظر مربیان باتجربه و متخصص فدراسیون اسکیت فعالیت کند. آقای وحید شجاعی مدیریت آکادمی اسکیت خرمشاد که سابقه ای طولانی در زمینه استعدادپروری اسکیت داشته اند بر این مسئله بسیار حساس می باشند و نظارت ویژه ای در این آکادمی بر پروسه آموزش و تشکیل تیم های حرفه ای دارند.

این مسئله هم در رشته های گروهی و هم در رشته های انفرادی برقرار می باشد و برای اینکه بتوانیم زیبایی اسکیت را بیش از پیش نشان دهیم باید آن را با توجه به شخصیت هر فرد به سمت او روانه کنیم.

باشد که توجه به این مسائل و همچنین دستورالعمل هایی که توسط فدراسیون اسکیت در زمینه آموزش کودکان ارائه کرده است تیم هایی قدرتمند و با روحیه تشکیل دهیم. تیم هایی که نه تنها برای موفقیت بلکه برای شاد بودن و برای ترغیب دیگران به سمت رشته های ورزشی تلاش می کنند. تیم هایی که از افرادی با روحیه تشکیل شده است و تمام رسالت خود را موفقیت می داند اما این موفقیت برای آن ها استرس و فشار عصبی و روحی نمی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *