کفش اسکیت و مراقبت از آن

اعزام تیم اسکیت هاکی روی یخ به مسابقات امارات
اکتبر 23, 2020
جلسه مجازی در مورد رینک هاکی
اکتبر 27, 2020

چقدر در مورد کفش اسکیت اطلاعات دارید؟ چقدر کفش اسکیت را می شناسید و به اجزای آن آگاه هستید؟ آیا در موقع خرید اسکیت به نکاتی که اهمیت دارد توجه کرده اید؟ آیا اسکیتی خریده اید که از نظر مربی مورد تایید باشد و بتوانید برای مدت طولانی ازآن استفاده کنید؟

اگر تمامی این موارد را رعایت کرده باشید و اسکیت مناسبی در اختیار دارید باید از آن مراقبت کنید تا دوام بالایی داشته باشد و تا ورود شما به کلاس های تخصصی و همچنین تا مدت زمانی بعد از آن بتوانید در تمرین ها از کفش اسکیت خود استفاده کنید.

کفش اسکیت اجزای مختلفی دارد و بسته به نوعی که در دسته بندی آن قرار می گیرد مراقبت های متفاوتی را می طلبد اما چیزی که در تمام کفش های اسکیت پایه مرسوم می باشد بوت، بند، گیره، فریم، چرخ و بلبرینگ می باشد.

البته برای کسانی که تازه اسکیت را آغاز نموده اند بر روی کفش راست ترمزی تعبیه شده است که آن نیز مشمول مراقبت می شود البته آن یک قطعه مصرفی است و به مرور خورده می شود و برای آن باید جایگزین پیدا کرد. البته معمولا کودکان قبل از اینکه ترمز به اتمام برسد ترمزهای دیگری را در کلاس فرا می گیرند.

اولین مورد برای مراقبت از کفش اسکیت این است که شما کفش را به خوبی در پای خود محکم کنید. محکم نشدن کفش اسکیت در پا منجر به این مسئله می شود که در حرکت ها یی که فشار وارد می کند کفش اسکیت شکل بگیرد و بوت آن حالت کج پیدا کند.

در صورتی که بوت به این حالت در بیاید بازگرداندن آن کاری بسیار دشوار و تقریبا غیرممکن می باشد بنابراین مراقب باشید که دچار این مسئله نشوید. همچنین وقتی کفش اسکیت را از پا خارج می کنید باید به خوبی آن را محکم کنید و تمام فیکس ها را ببندید تا کفش به علت نم دار بودن حالت شل به خود نگیرد و در حالتی نم خود را از دست بدهد که فیکس هایش محکم و بندهایش بسته شده است.

در مورد فریم اسکیت باید دقت داشته باشید که فریم های اسکیت پایه فریم های بسیار قوی نمی باشند بنابراین از انجام حرکت های سنگین که فشار بر روی آن وارد می کند خودداری کنید تا از شکستن آن جلوگیری کنید.

چرخ های اسکیت قطعه های مصرفی هستند اما اگر خوب از آن ها استفاده کنید و در پیست مناسب اسکیت سواری کنید مدت زمان زیادی طول می کشد تا از بین بروند. برای مثال آکادمی اسکیت خرمشاد یک پیست با کف  پارکت می باشد که خوردگی چرخ های کفش شما را به مقدار بسیار زیادی کاهش می دهد. اما اگر بخواهید در آسفالت اسکیت کنید این روند بسیار سریع خواهد بود و شاید ظرف یکی دو ماه این اتفاق بیفتد که چرخ های شما کاملا تمام شود.

اما نکته ای که قابل توجه است این است که بلبرینگ ها که برای روان چرخاندن چرخ ها استفاده می شوند باید همیشه تمیز باشند. با اسکیت سواری، به مرور مو و آشغال به دور چرخ ها و بلبرینگ ها جمع می شود بنابراین باید آچار آلن داشته باشید ، چرخ ها را باز کنید و آشغال ها را از لابه لای چرخ ها بیرون بیاورید. به این ترتیب هم بلبرینگ عمر طولانی تری خواهد داشت هم اینکه شما از اسکیت سواری خود با سرعت بالاتر لذت خواهید برد.

این توضیحات برای اسکیت های هارد و اسکیت های سافت برقرار می باشد اما اسکیت سافت مراقبت دقیق تری لازم دارد چون بوت آن بوت نرم و پارچه ای است و اگر از آن مراقبت نشود خیلی زود حالت خود را از دست خواهد داد.

برای خرید کفش اسکیت با برند مناسب با مربی خود مشورت کنید زیرا مارک های تقلبی در بازار بسیار زیاد می باشد و ممکن است با هزینه زیاد اسکیتی بخرید که اصلا قابل استفاده نباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *