اسکی با طعم اسکیت

تست تیم ملی اسکیت هاکی روی یخ برای آقایان
سپتامبر 4, 2020
IIHf قدرتمند در مدیریت
سپتامبر 6, 2020

جذابیت رشته اسکیت به حدی بالا است که در سال های اخیر، تلفیق این رشته با رشته های دیگر شور و هیجان بالایی به آن رشته ها افزوده است. اسکیت رول بال و اسکیت فوتینز نمونه های تکامل یافته از این نوع تلفیقات که مورد استقبال عمومی قرار گرفته اند می باشند.

رشته دیگری که دستخوش این تلفیق شده و در این مقاله قصد صحبت در مورد آن را داریم، رشته اسکیت آلپاین می باشد.

این رشته ترکیبی از اسکی آلپاین و اسکیت اینلاین می باشد. در این رشته همانند رشته اسکی آلپاین، ورزشکاران در مسیری مشخص از کنار گیت هایی که در مسیر مسابقه نصب شده اند باید عبور نمایند، بهترین زمان در بین ورزشکاران این رشته، قهرمان را در پایان مسابقه مشخص می کند.

رشته اسکیت اینلاین آلپاین از دیر باز و توسط اسکی بازان در فصولی که امکان اسکی کردن وجود نداشت جهت استمرار در تمرینات ابداع شد. در ابتدا این رشته فقط یک تمرین ابداعی برای اسکی بازان آن زمان می بود که رفته رفته به یک رشته مستقل بدل شده و نهایتا در سال 2011 توسط  فدراسیون جهانی اسکیت به رسمیت شناخته شده و مسابقات آن زیر نظر مستقیم این فدراسیون در حال برگزاری می باشد.

مسابقات در این رشته اغلب با یک فرمول کلی برگزار می شود. در ابتدای پیست رمپی با شیب نسبتا تند وجود داشته که بازیکنان جهت شروع مسابقات از این رمپ به پایین حرکت می نمایند. پیست مسابقات باید به صورت آسفالتی و کاملا یک دست باشد. مسیر مسابقه دارای شیب ملایمی در حدود 6 تا 15 درجه می باشد که بازیکنان در طول مسیر باید بهترین مسیر را برای عبور از کنار گیت ها انتخاب کرده که علاوه بر تکان دادن گیت، کمترین افت سرعت را ایجاد نمایند.

شاید یکی از دلایل جذابیت این رشته مسابقه دادن با زمان باشد. شما فقط و فقط باید با زمان مسابقه بدهید و رقیب شما در مسابقات خودتان هستید تا کمترین زمان ثبت شده در مسابقه را به نام خود در آورید. تایم گیری بازیکنان، بعد از پایین آمدن از رمپ ابتدایی مسابقه و در لحظه لمس اولین گیت شروع می شود. مسیر مسابقه طولی بین 150 تا 250 متر را دارا بوده که در این مسیر بازیکنان با 30 تا 60 گیت مواجه خواهند شد. بعد از گذراندن آخرین گیت و عبور از خط پایان، تایم گیری متوقف شده و زمان ثبت شده به عنوان رکورد بازیکن شرکت کننده، ثبت خواهد شد. در صورتی که بازیکنان از گیتی بدون لمس کردن عبور نمایند، حق برگشت به عقب را نداشته و باید به مسیر مسابقه خود ادامه دهند. در پایان مسابقه به ازای هر گیتی که لمس نشده از آن عبور کرده اند امتیازی از بازیکنان کسر خواهد شد.

پیست برگزار کننده مسابقات اسکیت آلپاین، باید شرایط خاص و ویژه ای را برای برگزاری مسابقات فراهم نماید. علاوه بر طول مسیر مسابقه و آسفالت یک دست و همچنین شیب مشخص شده آن، عرض پیست نیز یکی دیگر از ویژگی های مشخص شده برای آن می باشد که حداقل عرضی برابر با پنج متر را باید دارا باشد.

در انتهای مسیر مسابقه نیز محوطه ای بزرگ برای متوقف شدن بازیکنان باید در نظر گرفته شده باشد یا با فرش های کاهنده سرعت و یا پد های ضربه گیر بزرگ تجهیز شده باشد.

مدیریت رشته اسکیت آلپاین در فدراسیون جهانی اسکیت بر عهده کمیته بین المللی رولر آلپاین  که به اختصار CIRA نامیده می شود قرار دارد.

رشته اسکیت آلپاین در اروپا بیش ترین گسترش را داشته و در حال حاضر مسابقات داخلی و بین المللی آن با استقبال بسیار زیادی در حال برگزاری می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *