سرت سلامت

جلسه مجازی هیئت رئیسه اسکیت
آگوست 19, 2020
تغییر در برنامه هاکی روی یخ جهان؟
آگوست 21, 2020

رشته اسکیت هاکی رشته ای بی نهایت جذاب و دیدنی ولی در عین حال پر برخورد می باشد. از همین رو بازیکنان جهت حفظ سلامت خود در این برخورد ها که در برخی از موارد بسیار شدید می باشند از لوازم ایمنی مخصوصی استفاده می نمایند. لوازم ایمنی هاکی، بازیکنان را از سر تا نوک انگشتان پا پوشانده و در برابر هرگونه حادثه ای، ضریب احتمال آسیب دیدگی را به حداقل نزدیک می نمایند.

یکی از مهمترین و اصلی ترین این لوازم ها، کلاه هاکی می باشد.

کلاه های ایمنی هاکی ساخته شده از با کیفیت ترین متریال های موجود در این صنعت بوده تا در صورت بروز حادثه، نیروی وارده به کلاه را کاملا پراکنده نموده و تا قدرت ضربه با ضعیف ترین حالت به جمجمه برسد. علاوه بر ایمنی، راحتی بازیکنان نیز یکی دیگر از فاکتور هایی می باشد که کارخانه های تولید کننده کلاه های ایمنی هاکی به آن پرداخته و در تولیدات جدید، این موضوع را مورد بروز رسانی مداوم قرار می دهند. در گذشته تنها امکانات کلاه های ایمنی تغییر سایز آن ها آن هم با شل و سفت کردن دو پیچ که در دو سمت کلاه قرار داشت بود. امروزه علاوه بر این امکان که به مراتب ساده تر از گذشته و با آزاد کردن دو ضامن فراهم می شود، تهویه هوای داخل کلاه و همچنین بالا بردن سطح ایمنی این کلاه ها تا حدودی خیال تمام بازیکنان هاکی را از بابت حفط ایمنی جمجمه راحت نموده است.

اما آیا کلاه ایمنی به تنهایی قادر به حفظ ایمنی تمامی قسمت های سر می شود؟

جواب این سوال به صورت قاطع خیر می باشد.

کلاه هاکی در ایمنی صورت بازیکنان به تنهایی هیچ نقشی را نداشته و این وظیفه به وسیله محافظان صورت که در قسمت جلوی کلاه ها به آن وصل می شود، انجام می پذیرد.

محافظان صورت به سه صورت کلی وجود دارند.

دسته اول ویزور ها هستند که قسمت بالایی صورت را محافظت کرده و از بینی به پایین را محافظت نمی نمایند. با استفاده از ویزور ها تنفس و اکسیژن رسانی و همچنین دید بازیکن در سطح بالا قرار داشته و در مقابل ایمنی در استفاده از آن ها کمی پایین تر از دو دسته بعدی می باشد.

دسته دوم شیلد ها می باشند. شیلد ها به شکل سر تا سری تمام صورت را می پوشانند. شیلد ها در تنفس بازیکنان و اکسیژن رسانی مانند ویزور ها نبوده و سطح اکسیژن خون بازیکنان با استفاده از شیلد ها کمی پایین تر خواهد بود ولی در مقابل از دید عالی و ایمنی صد درصدی برخوردار می باشند.

دسته سوم نیز کیج ها می باشند. همانطور که از اسم آن ها آن می توان حدس زد کیج ها به شکل فنس های فلزی قفس گونه می باشند که همانند شیلد ها به شکل سر تا سری تمام صورت پا پوشش می دهند. با استفاده از کیج بر روی کلاه های ایمنی اکسیژن رسانی و ایمنی بازیکنان هاکی در بالا ترین حد خود قرار خواهد گرفت و در مقابل تا حدودی می توان دید بازیکنان با استفاده از کیج را محدود تر نسبت به ویزور ها و شیلد ها دانست.

به هر ترتیب هر سه مدل محافظان صورت در بازار موجود بوده و بازیکنان با توجه به بودجه خود و همچنین عادات و راحتی خود، این محافظان صورت را انتخاب و روی کلاه خود وصل می نمایند. این نیاز اصلی است تا بازیکن بتواند در رشته اینلاین هاکی با تمرکز بالا بازی کند. نگرانی از برخورد پاک یا بازیکنان دیگر با صورت می تواند راندمان بازیکن را تا حد زیادی کاهش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *