اسکیت روی یخ

رشته اسکیت روی یخ

اسکیت روی یخ وسیله ای جهت حرکت آسان تر و روان تر روی یخ می باشد که امروزه به شکل ورزش حرفه ای و تفریح از آن استفاده می شود.

اولین اسکیت های روی یخ، با یک تکه استخوان از پای اسب یا گوزن بودند که به وسیله بند های چرمی به پا ها وصل می شدند. طبق تحقیقاتی که توسط دانشگاه آکسفورد و دانشگاه میلان زیر نظر محققان (فدریکو فرومنتی و آلبرتو مینتی) انجام گرفته است، فنلاندی ها اولین افرادی بودند که بیش از 5000 سال پیش با استفاده از استخوان حیوانات اولین اسکیت های روی یخ را تولید نموده اند. اولین نمونه های اسکیت با تیغه فلزی در Fennoscandia (فنلاند) کشف شده اند که مربوط به سال 200 بعد از میلاد حضرت مسیح می باشد. تیغه این اسکیت از جنس مس بوده و زیر کفش های چرمی نصب می شدند. اولین نمونه های اسکیت های تیغه فلزی که از جنس آلومینیوم ساخته می شدند توسط هلندی ها و در قرن چهاردهم میلادی اختراع شد و این اولین گام موثر در ساخت اسکیت های روی یخ به شکل امروزی محسوب می شود. در قرن سیزدهم میلادی چوب جایگزین استخوان در اسکیت های روی یخ شد و در سال 1572 اولین اسکیت های آهنی تولید شدند.

اسکیت روی یخ، یک ورزش

اسکیت روی یخ ابتدا وسیله ای تفریحی و همچنین وسیله ای برای عبور و مرور در سطح شهر در یخبندان های شدید به حساب می آمد اما رفته رفته با همه گیر شدن استفاده از این وسیله، بیشتر به سمت شکل گیری آن به عنوان یک ورزش پیش رفت. دقیقا مشخص نیست اولین مسابقات اسکیت در چه تاریخی شروع شدند اما در اوایل قرن نوزدهم اسنادی در روزنامه های آن دوران موجود می باشد که به برگزاری مسابقات اسکیت روی یخ پرداخته شده است. اولین مسابقات اسکیت روی یخ روی دریاچه های اسکاتلند و کانال های یخ زده ی هلند شکل گرفت و رونق پیدا نمود. اولین باشگاه تخصصی اسکیت روی یخ نیز باشگاه ادینبورگ بود که در سال 1642 یا 1740 تاسیس شد (بین این دو تاریخ اختلافاتی وجود دارد). اولین مسابقات و شکل اولین اسکیت های روی یخ در واقع شکل اولیه مسابقات اسکیت سرعت بوده اند.

اسکیت های روی یخ امروزی با توجه به گسترده شدن ورزش اسکیت روی یخ و همچنین وجود شاخه های گوناگون در آن، دارای کفش های مختلفی می باشد. به طور کلی پنج نوع اسکیت روی یخ وجود دارد که شامل: اسکیت نمایشی، اسکیت هاکی، اسکیت بندی، اسکیت سرعت، اسکیت فری استایل و اسکیت گردشی و تفریحی می شود.

اسکیت های نمایشی روی یخ

این اسکیت ها برای انجام حرکات نمایشی و استفاده مداوم از لبه های مختلف آن طراحی شده اند و با توجه به حساس بودن برای عملکرد مطلوب نیازمند نگهداری و مراقبت می باشند. تیغه آن ها نیز باید همیشه تیز بوده و به طور منظم تمیز شوند. جلوی تیغه های اسکیت های نمایشی روی یخ به صورت دندانه دار بوده که عملکردی مشابه با تو استاپ در فریم های اسکیت های اینلاین نمایشی را دارد . فریم ها از جنس استیل ضد زنگ یا آلومینیوم بوده و از سمتی که با یخ تماس دارند کمی مقعر می باشند. این انحنا باعث ایجاد دو لبه در داخل و خارج فریم می شود که در اجرای حرکات مختلف کاربرد مختلفی داشته و در هر حرکت از لبه خاصی از آن استفاده می شود.

اسکیت های هاکی روی یخ

این اسکیت ها برای انجام ورزش هاکی روی یخ طراحی شده و از جنس پلاستیک فشرده، چرم های مصنوعی، نایلون بالستیک و مواد کامپوزیتی ساخته می شوند. اسکیت های دروازه بانان به جهت تسلط بیشتر در مرکز ثقل بدن، ارتفاع کمتری داشته و به یخ نزدیک تر هستند همچنین با توجه به امکان برخود شوت های بسیار پر قدرت با اسکیت ئروازه بانان، آن ها در قسمت پنجه دارای لایه های محافظ بیشتری نسبت به سایر اسکیت های هاکی می باشند. تیز کردن تیغه های اسکیت ها یکی از عوامل موثر در بالا بردن سطح توانایی و قدرت مانور بازیکنان بوده و یک بازیکن حرفه ای در طول دوران بازی خود صد ها بار تیغه های اسکیت خود را تیز می کند.

اسکیت های بندی روی یخ

این ورزش نوع دیگری از ورزش هاکی روی یخ محسوب شده و پیش ضمینه مشترکی با هاکی روی یخ دارد. اسکیت های این رشته اغلب از چرم های مصنوعی ساخته شده و ارتفاع کمتری نسبت به اسکیت های هاکی روی یخ دارند. علاوه بر این تیغه های این نوع اسکیت ها حدود 2 سانتی متر طولانی تر از تیغه های اسکیت های هاکی هستند.

اسکیت های سرعت روی یخ

این اسکیت ها برای رشته سرعت روی یخ طراحی شده اند و دارای تیغه هایی به مراتب بلند تر و طولانی تر از رشته های دیگرهستند. فریم های اسکیت های سرعت به صورت کاملا مسطح بوده و همانند فریم های اسکیت های هاکی و نمایشی دارای انحنا نمی باشند.

اسکیت های گردشی یا تفریحی

تا قبل از سال 1970 بیشتر این اسکیت ها دارای صفحه ای چوبی بودند که با بند های چرمی به پا وصل می شدند. از این اسکیت های اغلب برای گشت و گذار و حرکت روی دریاچه های یخ زده استفاده می شود.

اسکیت اینلاین و روی یخ دارای اشتراکات بسیار بالایی با یکدیگر می باشند و در رشته های تخصصی دارای همتا هستند. این دو سبک اسکیت دارای تفاوت هایی نیز می باشند که در مقالات بعد به آنها اشاره می شود.